Pamětní deska byla slavnostně odhalena u příležitosti oslav 80. výročí konce II. světové války dne 30. 4. 2025.
Evžen Čížek
(10. 12. 1904 – 26. 11. 1942)
Narodil se 10. prosince 1904 ve Slezské Ostravě. Po maturitě na ostravském reálném gymnáziu (nyní budova ZŠ Matiční) nastoupil v roce 1922 na Vojenskou akademii v Hranicích, odkud byl v roce 1924 vyřazen jako poručík pěchoty. Následně absolvoval aplikační pěchotní školu v Milovicích a sloužil u různých pěších pluků. Roku 1928 však přestoupil k letectvu, kde nejprve létal jako pozorovatel, ale v roce 1932 prodělal pilotní a stíhací výcvik ve Vojenském leteckém učilišti v Prostějově. Poté vystřídal řadu funkcí u leteckého pluku 1 T. G. Masaryka v Praze-Kbelích.
V roce 1934 nastoupil do funkce velitele 43. stíhací letky, a od 31. března 1937 – již v hodnosti štábního kapitána – převzal velení 44. stíhací letky (později přečíslované na 32. letku). Zároveň působil jako zástupce velitele III/1 perutě. Létal především na stíhacích letounech Avia Ba-33 a později B-534, se kterými jeho letka během ohrožení Československa operovala na Slovensku a Podkarpatské Rusi proti maďarským letounům. Jeho schopnosti a bojová morálka byly natolik inspirativní, že tři čtvrtiny pilotů jeho letky později odešly do zahraničního odboje.
Po okupaci Československa uprchl v červnu 1939 Evžen Čížek do Polska a následně se 31. července 1939 dostal lodí Chrobry do Francie. Po přeškolení v Chartres byl 2. prosince 1939 odeslán na frontu jako velitel roje a nejvyšší důstojník československé skupiny. Byl přidělen ke GC III/3, kde létal na stíhačkách Morane Saulnier MS-406 a Dewoitine D-520. Během francouzské kampaně nalétal 85 operačních hodin a sestřelil celkem pět nepřátelských letounů, z toho tři ve spolupráci. Za své hrdinství byl vyznamenán Řádem Čestné legie.
V červnu 1940, po porážce Francie, odletěl do severní Afriky, kde organizoval evakuaci československých letců do Velké Británie. Sám však musel zůstat kvůli zánětu pohrudnice v Casablance, kde ještě několik měsíců působil jako styčný důstojník. Teprve 13. srpna 1940 se s dalšími letci dostal lodí Nereida do Lisabonu a následně do Británie, kam přiletěli 17. srpna 1940.
Po zotavení byl přijat do Royal Air Force v hodnosti Pilot Officer a prodělal přeškolení na stíhací letouny Hurricane u výcvikové jednotky v Sutton Bridge. Od 14. října 1940 opět nastoupil bojovou službu, tentokrát u britské 1. stíhací perutě, se kterou se účastnil závěrečné fáze bitvy o Británii. 12. prosince 1940 byl povýšen na Squadron Leadera a stal se velitelem 312. československé stíhací perutě RAF.
Pro svůj věk a zdravotní potíže musel v květnu 1941 operační službu opustit. Poté působil jako letecký referent Vojenské kanceláře prezidenta republiky v Londýně a od září 1941 se stal československým styčným důstojníkem ve štábu Fighter Command, kde měl na starosti všechny československé letce v rámci tohoto velitelství. V této funkci byl povýšen na majora a Britové mu propůjčili hodnost Group Captain.
26. listopadu 1942 měl v Llantwitu u Cardiffu doprovodit na pohřeb československého pilota Františka Remeše, který zahynul při cvičném letu. Odstartoval z letiště Northolt jako pasažér spojovacího letounu Foster Wikner Warferry, řízeného S/Ldr Josefem Jaškem. Za nepříznivého počasí letoun narazil do lana balonové baráže a zřítil se do Bristolského zálivu. Zatímco pilot Josef Jaške přežil se zlomenou páteří, Evžen Čížek zahynul při nárazu na hladinu.
Pohřben byl na vojenském hřbitově v Brookwoodu. Po válce byl in memoriam povýšen na podplukovníka (1947) a později na plukovníka (1991).
Všechny fotografie z galerie Pamětní deska